آزمایش گروه خونی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آزمایش گروه خونی
نوشته شده در چهار شنبه 6 دی 1396
بازدید : 29
نویسنده : saeed.bp

آزمایش گروه خونی یکی از آزمایش هایی است که حتماً هر فردی در زندگی آن را انجام دهد تا گروه خونی خود را بداند. دانستن گروه خونی مزایایی دارد و فرد را در شرایط های حساس و بحرانی رخ دادن حادثه، کمک می کند.آزمایش گروه خونی و دانستن آن، حتی می تواند فرد را از مرگ حتمی نجات دهد. چرا آزمایش گروه خونی انجام می دهیم؟ دانستن گروه خونی هر شخص در چه مواردی مؤثر است؟ چگونه باید گروه خونی خود را مشخص کنیم؟ انواع گروه خونی های موجود چه نوع گروه خونی هایی می باشند؟ و …سؤالات بالا از دسته سؤالاتی هستند که ممکن است برای هر شخصی در زندگی پیش بیاید. اول از همه لازم به ذکر است که هر انسان داری یک گروه خونی خاصی است که لازم است هر شخصی گروه خونی خود را بداند.در بسیاری از موارد اورژانسی پیش می آید که بیمار نیاز به تزریق خون دارد و اگر خونی که به بیمار تزریق می شود متفاوت با گروه خونی بیمار باشد، بسیار خطرناک است و ممکن است حتی باعث مرگ بیمار شود. دانستن نوع گروه خونی در خانم های باردار بسیار مهم است. این اهمیت به چه دلیل است؟ عدم تطابق گروه خونی مادر باردار و جنین باعث بروز مواردی همچون ناسازگاری RH در بارداری های دوم به بعد دیده شده است که برای جنین خطرناک و کشنده است.

 

 کاملا روشن است که آزمایش های گروه خونی باید قبل از انتقال خون انجام شود همچنین گروه خونی زنان باردار حتماً باید مشخص باشد. آنتی ژن گروه خونی (ABO) و آنتی ژن RH از مهم‌ترین آنتی ژن های موجود بدن انسان می باشد. این آنتی ژن ها در نوع مثبت و منفی می باشندافرادی که هیچ کدام از این آنتی ژن ها را ندارند دارای گروه خونی O می باشند. حمله به گروه خونی های A وگروه خونی های B وظیفه آنتی بادی های پلاسمای خون افراد گروه خونی O می باشد. گروه خونی O مثبت و گروه خونی O منفی از دسته طبقه بندی های گروه خونی O میباشد.طبق مطالعات انجام شده ایالات متحده 44 درصد افراد (8 درصد گروه خونی O منفی و 37 درصد گروه خونی O مثبت) دارای گروه خونی O می باشند.آخرین نوع گروه خونی, گروه خونی هایی هستند که دارای دو نوع آنتی ژن گروه خونی A و گروه خونی B هستند

 

این نوع گروه خونی را گروه خونی AB می نامند که در ایالات متحده 4 درصد افراد دارای این نوع گروه خونی هستند. گروه خونی AB همچون دیگر گروه های خونی دارای دو نوع مثبت و منفی می باشد. این نوع گروه خونی ها آنتی ژن هایی برای حمله به گروه های خونی دارای آنتی ژن گروه خونی A و گروه خونی B ندارند. در بین تمامی گروه های خونی گروه خونی O منفی دارای هیچ نوع آنتی ژنی نیست و به خاطر همین موضوع است که به آن دهنده جهانی گفته می شود. دهنده جهانی دارای نوعی خاصیت است که با همه گروه های خونی سازگار است.با توجه به مسائلی که در این مطلب در مورد آزمایش های گروه خونی و انواع گروه خونی گفته شد توصیه می شود که هر شخص گروه خونی خود را بداند و در کارت بهداشت و یا دفترچه یادداشت خود و یا کارتی که حاوی اطلاع دقیق و سریع مسائل پزشکی شخص است، نوشته شود. البته نوع گروه خونی در کارت های اهدای عضو و کارت گواهی نامه رانندگی حتما درج می شود و این مسئله برای جلوگیری از ترزیق خون ناسازگار در موارد اورژانسی می باشد.




:: موضوعات مرتبط: گروه خونی , ,
:: برچسب‌ها: گروه خونی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: